Motto: Get Out Of The Crowd!

luni, 14 mai 2012

Investiti in terenuri pana in 2014!

“The major fortunes in America have been made in land."    John D. Rockefeller


Foarte putina lume stie ca de la 31 decembrie 2013, conform Tratatului de Aderare  la Uniunea Europeana, Romania va fi obligata sa liberalizeze achizitia terenurilor de catre cetatenii straini.

In prezent, peste 10% din suprafata agricola a tarii este detinuta de straini, mai exact de firme cu actionariat strain. Un strain care vrea sa cumpere un teren in Romania isi infiinteaza mai intai o firma, aduce aport la capitalul social sau o imprumuta, dupa care cumpara terenul. O procedura greoaie si costisitoare, care se justifica in cazul achizitiilor a sute, mii de hectare de teren de catre mai multi asociati, dar nu si pentru un cetatean strain care vrea sa isi cumpere 1000 mp la Snagov ca sa isi faca o vila. Odata infiintata firma, trebuie sa platesti serviciile unui contabil, sa depui declaratii contabile periodic, ca sa nu mai spun ca banii odata bagati in firma nu ii scoti decat dupa ce platesti 24% TVA la vanzare, 16% impozit pe profit si inca 16% impozit pe dividende.

Deja este stiut ca singurul sector al pietei imobiliare care creste constant din anul 2000, in ciuda turbulentelor economice -peste 100% crestere numai in ultimii patru ani- este cel al terenurilor agricole, iar principalii cumparatori sunt strainii. In studiul "Investitii in terenuri agricole - Romania 2012" realizat de  DTZ Echinox, se estimeaza pentru 2012 o apreciere de inca 20%, si in general un trend crescator pe termen mediu a preturilor terenurilor agricole. De cele mai multe ori strainii cumpara speculativ, mai intai pentru ca pretul terenului agricol in Romania este inca extrem de ieftin comparativ cu tarile din UE (de pana la 3-7 ori  mai mic), mai apoi pentru a incasa subventiile agricole de la APIA - o afacere in sine.

Dar nu numai terenurile agricole sunt cele in care merita sa investesti in aceasta perioada, dar si terenurile rezidentiale. Pentru investitorii care dispun de sume mai mici decat cele necesare pentru achizitia a zeci, sute de hectare de teren agricol, achizitia unui lot de teren intr-un ansamblu rezidential din Bucuresti sau din jurul Bucurestiului, in zone cu potential, va fi una inteleapta, deoarece:

- in actuala conjunctura economica in care sistemul bancar nu mai ofera nici randamente (dobanzile sunt mai mici decat inflatia) nici siguranta banilor depusi (despre fata Morgana a Fondului de Garantare a Depozitelor care in realitate nu prea garanteaza nimic, am mai scris aici pe blog) investitia intr-un ACTIV REAL, care are o utilitate certa, este cea mai buna forma de PROTECTIE a capitalului tau;

-un ansamblu rezidential in formare (lotizari de terenuri de catre dezvoltatori specializati), va oferi o crestere a valorii terenului prin insasi dezvoltarea ansamblului in sine: prin racordarea la utilitati si prin popularea cu locuinte. Astfel daca achizitionezi un teren de la un dezvoltator profesionist in zone apropiate de zonele locuite SI NU de la vanzatori de ocazie  care vand terenuri izolate in mijlocul campului, o sa ai pe langa PROTECTIE si RANDAMENT a investitiei, daca aceasta indeplineste cateva conditii minime.

Este foarte important ca terenul sa dispuna de un minim de utilitati (drum de acces si curentul electric sunt suficiente pentru inceput) si de perspective pentru celelate: gaze, canalizare, apa etc. Daca il achizitionezi de la inceput cu toate utilitatile e si mai bine, dar ai dezavantajul ca va trebui sa platesti mai mult pe el. Din acest motiv, sfatul meu este sa va urcati intr-un avion in decolare care e pe o traiectorie certa, si nu cand a ajuns deja la altitudinea maxima, pentru ca atunci nu prea mai are mult potenatial de crestere generat de adaugarea de valoare. Cand terenul are toate utilitatile si numai vile imprejur, pretul pe care il vei plati pe el este maxim in ciclul de dezvoltare al ansambului rezidential.

-nu este necesar sa aloci timp pentru o astfel de investitie, e suficient sa il cumperi si sa astepti ca DEZVOLTATORUL SA ADAUGE VALOARE ANSAMBLULUI prin realizarea celorlalte etape de dezvoltare. Daca esti in buget, ar fi recomandabil sa ii faci si o ingradire dupa achizitie, asta ii va creste valoarea.

-dezvoltarea oricarui oras mare este prin explozie, din centru catre extremitati si apoi in afara acestuia. Incet, incet, zonele care acum sunt limitrofe sau in jurul Bucurestiului, vor fi incluse in aria sa, fie direct, fie prin dezvoltarea unor zone de tip satelit, asa se intampla in toate orasele mari din lume. La un anume moment din dezvoltarea Bucurestiului, zone precum Cotroceni sau Primaverii erau limitrofe orasului si chiar pline de mlastini, ca sa nu mai vorbesc de Berceni, Pantelimon, sau Aviatiei, Baneasa;


Astfel, ca sa concluzionez, recomandarea mea este urmatoarea:

- pentru cei cu bugete mari si timp la dispozitie, sa investeasca in terenuri agricole;

-pentru cei cu bugete mici si care nu dispun de timp, sa cumpere un lot de teren intr-un ansamblu de loturi de teren rezidentiale care ofera perspective de dezvoltare.

Daca ma intrebati CAND? raspunsul meu este IERI. Da, nu mai pierdeti nici o clipa, incepeti cautarea  din acest moment, oricum procesul de cautare, vizionare a proprietatilor si invatare a pietei va va lua ceva timp. Iar decembrie 2013 se apropie, nu subestimati banii strainilor, sunt multi si stau pe dobanzi de nimic!



&

Se pare ca cineva acolo sus a stabilit un nou nivel pentru cursul de schimb leu/euro, respectiv 4,5. Agitatia cursului din ultimele zile a pus pe toata lumea pe jar, mai ales cei care au de returnat rate la banca in euro. Uitati cum suna titlul asta:

http://www.zf.ro/banci-si-asigurari/economia-este-nevoita-sa-se-adapteze-pe-un-nou-palier-de-curs-4-5-lei-euro-9639516

economia este nevoita sa se adapteze la un nou palier, mai mare. Adica BNR apara cursul, dar atunci cand sunt presiuni de afara prea mari, nu poate sa le faca fata, si atunci ce face ? Pai il apara dar la un palier mai mare.. :)

Si atunci, la ce sa ne asteptam pe viitor? Daca mai sunt probleme pe pietele externe, o sa ne adaptam din nou la un alt palier, 5 lei, 5,5, sau cine mai stie cat?

Asta este stimati concetateni lectia devalorizarii, se uita repede, dar nu e nimic o sa o invatam din nou. Cei care au uitat ce s-a intamplat la revolutie cu banii lor (si am si scris pe tema asta), poate isi aduc aminte ce au patit ulterior, in timpul guvernarilor agitate: Vacaroiu, Stolojan, Radu Vasile, atunci cand daca plecai in concediu si te intorceai peste o saptamana, banii tai valorau jumatate in dolari (dupa cum a marturisit chiar Dragos Dragoteanu ca a patit). A fost probabil cel mai scump concediu din viata lui si al multora:

http://blogulluipopescu.blogspot.com/2011/09/oamenii-au-memoria-scurta-au-uitat-ce.html

&

Fondul de investitii NEPI, printre putinii investitori straini in imobiliarul romanesc de azi, a investit 300 mil euro in imobiliarele din Romania in plina criza, preluand proiecte precum: Promenada Brăila, Iris Piteşti, Floreasca Business Park sau City Business Center Timişoara, si fara prea multe credite bancare. Se pare ca NEPI este o poveste imobiliara de succes care contrazice pe multi dintre cei  care pun propria incompetenta pe seama crizei.

Martin Slabbert, CEOul NEPI , intrebat cum se explica o asemenea impertinenta, si anume de a investi si a avea succes in imobiliare in Romania, in perioada asta, a raspuns asa:

"De multe ori investitorii au un comportament de «turmă». Când o piaţă devine atractivă, se grăbesc toţi să intre, cum se întâmplă acum în Polonia. România nu arată foarte atractiv acum în exterior, dar consider că stă destul de bine pentru că, spre deosebire de alte ţări din vest, unde doar se discută, aici chiar s-au luat măsuri de austeritate, s-au micşorat salariile din sistemul public, TVA a fost majorată la 24%. În plus, România are una dintre cele mai mici datorii publice din Uniunea Europeană."

http://www.zf.ro/special/bancheri-vs-investitori-imobiliari-avem-bani-dar-selectiv-se-pot-face-proiecte-si-fara-banci-mizati-banii-proprii-ca-romania-e-atractiva-9634016

asta apropo de ce intreba Anonimul pe blog, ce vede un strain la Romania si de ce ar veni sa cumpere un teren in Romania. Uite ce vede Anonimule, citeste mai sus, iti raspunde ..chiar un strain.

&

Ungurii o comit din nou, au dat o lege prin care condamna la inchisoare intre 1-5 ani pe cei care vand terenuri agricole strainilor. Oare de ce nu au au dat una din asta si la noi cat au fost in Guvern?

Of, noi nici macar unguri ca lumea nu avem, astia de la noi s-au adaptat "culturii" locale, se ocupa cu defrisari ..etc

http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/166519.html

Nu vreau sa va jignesc nivelul de inteligenta, dar strainul decat sa faca inchisoare pe la unguri ce credeti ca o sa faca? O sa cumpere teren agricol in Tanganika?  Nu, o sa caute alternative mai la indemana, iar Romania e cea mai apropiata. Deci asteptati-va la si mai multa presiune pe terenuri agricole in perioada urmatoare din partea strainilor..

&

Nu stiu de ce, dar eu nu cred ca Grecia va iesi din zona Euro dupa alegerile din iunie. Consecintele ar fi atat de negative pentru toata lumea, si mai ales pentru greci, incat refuz sa cred ca grecii, asa cum sunt ei, nu au drahmul de minte sa isi dea seama.

Cresterea in sondaje a Syriza, partidul care se opune masurilor de austeritate, poate determina si o noua prezenta la vot a grecilor dezamagiti. Adica, degeaba au crescut in sondaje daca lumea nu vine sa ii voteze, in timp ce grecul speriat de perspectivele iesirii din Euro vine la vot.

La fel s-a intamplat in Romania cand era sa iasa Vadim Tudor presedinte, va mai aduceti aminte? Ne-am dus cu totii la vot si l-am votat pe Iliescu doar ca sa nu iasa Vadim Tudor. Stiu investitori straini care erau atat de speriati de un presedinte nationalist-extremist care ameninta cu nationalizari si scoaterea ungurilor din tara, incat nu concepeau o activitate economica normala in astfel de conditii, si ca urmare, au transmis mesaje in consecinta sucursalelor lor. Un director general le-a transmis angajatilor sai inainte de turul 2 al alegerilor ca daca iese Vadim Tudor presedinte, ii da pe toti afara. Astfel ca a fost o mobilizare exemplara in acel tur de alegeri, lumea a venit la vot si a votat raul cel mai mic.

In situatia de acum, UE are o politica foarte buna: le-a transmis grecilor o serie de dusuri reci, menite sa ii faca sa inteleaga care ar fi consecintele, si ca nu mai e cale de santaj daca nu accepta planul de austeritate. Pentru ca UE e la colt, daca accepta si acum santajul Greciei, la coada santajului se vor aseza si Spania si Portugalia si celelalte tari aflate in criza care vor cere concesii de tot felul. Si astfel, lucrurile ar scapa total de sub control.

Iar rezultatele incep sa apara: se pare ca partidele pro-austeritate din Grecia incep sa creasca din nou in sondaje, in timp ce liderul Syriza face turul cancelariilor occidentale ca sa transmita un mesaj imblanzit, si anume ca nici ei nu vor ca Grecia sa iasa din UE, dar vor un program care sa sustina cresterea economica.

Cu alte cuvinte, eu cred ca totul va fi bine pana la urma..

http://www.zf.ro/business-international/presiunile-liderilor-europeni-par-sa-aduca-grecia-pe-drumul-vrut-de-ei-partidele-care-sustin-bailout-ul-castiga-teren-in-sondaje-9657181

&

Palas, mallul lui Iulian Dascalu de la Iasi, cel mai mare din afara Bucurestiului se deschide pe 31 Mai. Stiam ca este spre finalizare si ca trebuie sa il deschida, nu asta e stirea, ceea ce m-a frapat este faptul ca investitia a inceput in urma cu 8 ani !

Intelegeti ce inseamna imobiliarele? 8 ani de munca pentru un proiect, dintre care ultimii 4 in plina recesiune economica plus cateva procese din partea unor contestatari. Nimic nu l-a oprit pe Iulian Dascalu, a mers inainte cu el iar acum il deschide. In plus, si-a investit cea mai mare parte a banilor obtinuti in celelate proiecte ale sale aici, intr-o investitie totala de 260 mil euro.

http://www.zf.ro/companii/dascalu-la-final-cu-cel-mai-scump-proiect-imobiliar-din-afara-bucurestiului-9667778


&

In urma afirmatiilor sefei FMI Christine Lagarde "Am mai multa simpatie pentru copiii africani care nu pot merge la scoli decente decat pentru Grecia. Grecii se pot ajuta platindu-si impozitele "

am vazut reactiile unor cetateni greci intervievati pe strada. Spunea unul: eu am avut pensia 1760 euro, iar acum am 1220 euro.

O grecoaica spunea: sa vina Lagarde sa vada cum traim noii oamenii de rand, si nu politicienii..

Dar cum traiti voi dragilor greci? Nu va ajunge o pensie de 1220 euro? De ce nu veniti in Romania unde pensia sociala minima este 350 lei, adica vreo 75 euro ???

Sau ca tot veni vorba de Africa, de ce nu mergeti acolo sa vedeti cum traiesc oamenii cu 2 dolari pe luna?

E adevarat tot ce se spune. E adevarat ca grecii sunt rupti de realitate. E adevarat ce spuneam eu, nu mai stiu daca aici sau pe alte bloguri, si anume ca votanul grec (si nu numai grec) nu este decat un individ tampit pe care nu il intereseaza decat sa primeasca AZI un salariu/pensie cat mai mare, indiferent de consecinte MAINE. Si in mainile unor astfel de indivizi sta viitorul nostru al tuturor..

God help us!

41 de comentarii:

  1. Eu cred ca liberalizarea achizitiilor de terenuri de catre straini se va vedea in piata mai mult la genul asta de investitii mai mici, gen terenuri rezidentiale. Strainii vor cumpara terenuri prin Bucuresti sau zone din jur, in functie de bugetul fiecaruia.

    Cei care investesc in suprafete mari, agricole, oricum or sa o faca prin firme, pentru ca altfel ia credit o suma mare o firma, si altfel o persoana fizica.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Impactul asupra preturilor nu poti sa il estimezi cu exactitate, dar e cert ca daca ridici o bariera, va fi un surplus de cerere pe piata terenurilor..

      Ștergere
    2. dragul meu in 2012 ucraina a ridicat restrictiile impuse strainilor la cumpararea terenurilor,la ora actuala china detine 5% din suprafata ucrainei si 9% din suprafata agricolo,si acesta este doar 1 investitor din miile posibili(http://www.ziare.com/international/china/china-a-cumparat-5-la-suta-din-ucraina-1258667) in plus este stiut faptul ca populatiile din orientul miljociu investesc mult in terenuri agricole,spre deosebire de alte tari in care preturile terenurilor agricole sunt mari si unele nu se vand decat daca ai un plan bine pus la punct(ca nu o sa iti vanda tie francezu 100 de hectare de pino noir ,de care famila lui se ingrijeste de sute de ani tie care vrei sa plantezi stuf),care la noi nu se intampla,romanul daca vede banul in fata isi vinde tot

      Ștergere
    3. si in alta ordine de idei romania ca forma e destul de buna ca investitie,romani nu-si dau seama,un fermier american nu primeste nici un fel de subventie de la nimeni,si platesc in jur de 40-50% prin taxe si impozite(cumulat) la stat,nu au nici fonduri europene la indemana,deaceea majoritatea fermierilor de la ei au credite ipotecare,romani pur si simplu nu isi dau seama totusi cat de bine este ca s-au nascut romani,indiferent de necazuri si coruptia de la noi,si ca o paranteza ,chiar si sistemul medical al nostru este mult mai bun,la noi esti tratat daca esti in stare grava indiferent daca ai sau nu asigurare medicala,la ei esti tratat doar daca ai,suedezi platesc impozite de pana la 80% inapoi la stat,japonezi nu au incalzire centralizata in nici unul din mega-metropolele lor,spitalele au program fix de la 9-18,iar daca iti tai degetul vineri seara e foarte rau,ca in weekend spitalele la ei sunt inchise si trebuie sa astepti pana luni.Ideea e ca tara noastra nu e atat de rea precum credem si ar fi cazul sa ne punem pe treaba nu sa ajungem ca greci sa ne bazam doar pe turism,sa aveam 40% lucratori straini pe impozitul carora sa ne bazam si noi sa ne facem siesta de la 13-18 fara sa ne gandim la ziua de maine

      Ștergere
    4. Serban, perfect de acord cu tine. Daca va fi asa si la noi cu terenurile agricole, inseamna ca va fi mai rau decat ma asteptam. Rau in sens pozitiv pentru piata imobiliara. Chiar zilele astea e intalnire la nivel inalt la Bucuresti unde e prezent si priministrul chinez impreuna cu 200 oficiali cniezi. Cine stie ce discuta ei acolo, or fi pus si chinezii ochii pe oportunitatile din judetul Calarasi :)

      Ștergere
  2. Parca mai degraba as inclina spre terenuri agricole, dar nu stiu cat de simplu este pentru un strain, investitor de talie mica, sa cumpere cateva sute de hectare comasate.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai asta spuneam si eu, daca ai bani multi, te bagi pe terenuri agricole comasate. Daca ai un buget de cateva zeci de mii de euro, cumperi niste loturi rezidentiale.

      Poti sa cumperi si agricole cu cateva zeci de mii de euro (5-10-20 ha), dar chestia e ca trebuie sa aloci timp dupa aia sa le exploatezi daca vrei sa incasezi subventia de la APIA..

      Ștergere
  3. Giulio Angheloiu14 mai 2012, 17:50

    Draga Popescu, interesant subiect ai adus in dezbatere. Interesant prin importanta, dar si prin faptul ca depaseste un pic intervalul de timp in care ne-am obisnuit sa gandim/prognozam/planuim, cu aceasta grija a zilei de maine infipta adanc in coaste.
    Vrei parerea mea?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sigur, vreau parerea ta, lumea nu prea mai tine cont de ridicarea acestei bariere, si mai sunt doar 18 luni, trec foarte repede..

      Ștergere
    2. Giulio Angheloiu16 mai 2012, 08:34

      Draga Popescu, sesisezi cum isi bate joc soarta de noi? Cum rade divinitatea in coltul gurii? Cartea de istorie e plina de eroi ai neamului care au aparat cu sangele lor fiecare palma de pamant, de 2000 de ani incoace. Ne mandrim/pacalim ca am rezistat tuturor navalirilor, tentatiilor, ca nu am cedat... Suveranitatea noastra, bla-blauri... Si acum?! NE-AM VANDUT!!! De fapt, nici macar nu ne-am vandut, n-am incasat nimic, doar cotizam si am semnat niste sentinte definitive si irevocabile (in care nu prea regasesc si drepturile noastre). Incercam sa amanam termenele prevazute in acele tratate, dar vom fi nevoiti (citeste OBLIGATI) SA INCEPEM SA VINDEM TERENURILE persoanelor fizice rezidente UE.
      Poate te voi soca, banuiesc ca nu te astepti sa am aceasta pozitie. Eu nu sunt de acord ca o persoana fara cetatenie romana sa cumpere terenuri extravilane in Romania! Terenurile noastre agricole sunt AUR!!! Nu constientizam asta... Comentatorul tau,cel care spune ca a colindat prin Europa si a invocat preturile terenurilor de acolo, nu s-a dat jos din autocar sa bage mana in acele pamanturi pentru a le vedea/simti si calitatea. Si, oricum, chiar de-ar fi facut-o, nu si-ar fi dat seama de proprietati, nu se pricepe la asta. Le-as concesiona/as ceda drepturile de folosinta pe perioade si in conditii bine determinate, DAR NU LE-AS VINDE! Cu terenurile intravilane/rezidentiale, este cu totul alta poveste. Aici chiar trebuie luata aceasta masura, avem nevoie de banii investitorilor, trebuie sa le oferim protectie (sunt situatii hilare in care cumparatorii straini de bunuri imobile au terenurile de sub case in folosinta/drepturi de superficie, ceea ce nu este ok. unde mai pui situatiile in care cumparatorii-cetateni straini sunt casatoriti cu persoane ce au cetatenie romana si totul se intersecteaza cu codul familiei).
      Am intrat in hora, trebuie sa jucam, dar trebuie gasita o solutie justa (pentru noi). Atat avem, draga Popescu, atat ne-a mai ramas, acest sol fertil ce poate cantari greu in viiitorul foarte apropiat (vezi prognozele ce arata o criza alimentara).Trebuie facuta/stabilita/proiectata o situatie exacta a zonelor metropolitane din Romania (cu vedere larga, pentru urmatorii 50 de ani), scos din extravilan ce trebuie,ce merita,ce foloseste marilor aglomerari urbane, apoi pastrat PATRIMONIUL terenurilor agricole cu sfintenie. Dezvoltam/construim, avem spatiu suficient, unim intre ele marile metropole, vindem strainilor, dar...ce ramane sa ne ramana noua!Asadar?!...

      Ștergere
    3. Giulio, ai dreptate, nici eu nu sunt de acord ca terenurile agricole ale tarii sa fie vandute la pret de nimic la niste straini care produc "bani" tastandu-i in calculator. Cum nu am fost de acord cu vanzarea rezervelor tarii, sau concesionarea la pret de nimic, astfel incat am ajuns in primele locuri din lume ca pret al benzinei. Cum nu imi convine ca tara asta nu are nici un control asupra sistemului bancar, pentru ca e detinut cvasimajoritar de straini.

      DAR CE PUTEM FACE?

      Nu ai inteles ca tara asta e vanduta de mult, pe nimic?

      Sa iesim in strada? Rezervele de petrol nu le mai poti recupera decat prin nationalizare.

      Sa iesim din UE ca sa nu mai poata strainii sa cumpere teren, cum e in Thailanda? Tratatul de aderare nu se mai poate schimba odata semnat.

      Eventual sa se obtina o amanare, dar si asta e destul de dificil. Cine sa faca asta? Cei de la putere? Crezi ca le pasa? Daca le pasa nu ajungeam unde am ajuns....

      Ștergere
    4. Iti spun eu care e solutia Giulio, SA CUMPARAM NOI ROMANII TEREN AGRICOL, CAT MAI MULT. Nu sa stam ca tampiti cu miliarde de euro in banci grecesti. Sau austriece, sau italiene, sau de unde or fi ele...

      Sa investim in teren agricol, de ce sa castige doar strainii, noi nu putem castiga.

      Un rol mare il are si industria imobiliara, daca s-ar promova mai mult ca produs, probabil ca ar fi mai multi romani investitori.

      Dar oamenii NU STIU de aceasta varianta, uita-te ce spune Anonimul de mai jos, ca daca vrei sa ingrijesti 1 hectar iti trebuie utilaje de sute de mii de euro. Dar el nu s-a gandit ca poti sa il dai in arenda direct, unora specializati pe asa ceva?

      Asta e nivelul de intelegere al sectorului imobiliar de catre oameni, si atunci nu te mira ca stau cu banii prin banci pe dobanzi de mizerie si mancati de devalorizare.

      Ștergere
  4. Da, ai dreptate, daca stra-strabunicii mei cumparau vreo bucata de teren in mlastina care a fost Cotroceni, nu-mi prindea rau azi.

    Crezi ca nu aveau bani? Aveau bani, dar nu i-a dus mintea..

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Andrei, inteleg ca pe tine te duce mintea si investesti in imobiliare.. :)

      Ștergere
  5. Popescu, cum spune si Giulio Angheloiu, fiecare e cu grija la ce se intampla acum cu Grecia si Uniunea Europeana, mai greu sa te gandesti ce va fi peste doi ani.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Andrei, cred ca nu m-ai inteles. Faptul ca se da liber la straini sa cumpere terenuri este un bonus, nu motivul principal.

      Tocmai, cineva care are acum bani in banca trebuie sa isi faca griji. Daca are lei, a pierdut, daca are euro a pierdut - i se pare ca a castigat pentru ca a crescut euro fata de leu, dar euro scade fata de toate valutele importante pe fondul zvonurilor cu iesirea Greciei.

      Niste investitii facute cu cap in active reale, pe langa faptul ca reprezinta o diversificare a plasamentelor tale, te trec criza fara sa se deprecieze precum o moneda oarecare (pentru ca au o utilitate reala) si in plus iti ofera si un randament la sfarsit.

      Cati oameni gandeau asa in anii 1996-2000? Putini. Acum traversam aceasi perioada, de aia nu sunt multi care sa gandeasca in perspectiva.

      Tocmai ca agitatia cu Grecia, UE, poate oferi niste oportunitati cu care nu te intalnesti de doua ori in viata, oameni care au nevoie de bani si sunt fortati sa vanda la preturi mici etc.

      Ștergere
  6. Daca Grecia va iesi din euro, o va face tocmai pentru a reintroduce drahma, prin care isi poate rezolva temporar unele aspecte ale datoriei prin devalorizare. Tot devalorizarea e posibila solutie si la criza UE si SUA. Deja bancile centrale au emis multa moneda. E nevoie de active reale pentru investitii.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa e, poti sa devalorizezi, dar datoria oricum nu dispare, trebuie sa o platesti. Ori Grecia e pe butuci, ei nu au bani nici de salarii si pensii daramite de platit datorii, chiar ele si devalorizate.

      In plus, nu cred ca cetateanul de rand care VOTEAZA Siriza -partidul care se opune masurilor de austeritate- gandeste asa. Nu cred ca cetateanul mediu se gandeste la devalorizare si alte aspecte din astea.

      Cetateanul de rand -si asta in orice tara- e un individ TAMPIT, care vrea un salariu/pensie cat mai mare AZI, indiferent de consecinte MAINE. Cetateanul de rand nu gandeste economic, nu are pregatirea necesara pentru a-si da seama de consecinte.

      Eu cred ca daca iese din zona Euro, grecii vor avea mult mai mult de suferit decat daca raman in Euro si adopta masurile de austeritate. Dar ai cui sa explici asta?

      Ștergere
  7. Popescu, am si eu o intrebare: ai sesizat pana acum in activitatea ta straini care ar fi vrut sa cumpere terenuri, dar nu au cumparat pentru ca nu au vrut sa se complice cu infiintari de firme etc? Adica chiar e o bariera de intrare pentru ei, sau e doar la nivel psihologic?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Laurentiu, da am avut, iti dau exemple:

      -strain-de fapt roman plecat de mult, nu mai avea acte romanesti (CI), cand a vazut cata birocratie e sa isi refaca actele, a renuntat sa mai cumpere teren;

      -strain nu a cumparat pentru ca i se parea prea complicat sa infiinteze o firma pentru un teren , sa platesca contabil permanent etc. Plus ca platea tot felul de impozite la vanzare de pe firma, daca l-ar fi vandut ulterior;

      -strain care putea sa isi ia credit personal ca sa cumpere teren, dar nu putea sa ia credit pe o firma nou infiintata.

      Strainii cumpara mult cu credite, mai ales expati care au salarii mari prin Romania, si le da banca credit. Este evident ca e un impediment pentru ei ca nu pot cumpara pe nume propriu pentru ca nu se pot folosi de capacitatea lor de creditare.

      Si, in plus, nu le place birocratia, sa iti infiintezi firma intr-o tara straina, sa ii porti de grija, nu e tocmai relaxant..

      Ștergere
  8. Sunt totusi curios ce parere are autorul despre:

    - ca sa cultivi teren iti trebuie, in ordinea pretului: irigatii, tractor , siloz , mana de lucru , paznici , transport (camion) , piata de desfacere. Fara minim jumatate de milion de euro nu poti cumpara acestea.

    Se mai merita cumparat un hectar de teren cand stii ca nu il poti cultiva decat cand vei avea jumatate de milion de euro in buzunar ?

    - strainii nu vor cumpara teren residential in romania , fiindca aici e mult mai urat si saracie decat in europa. Romania nu poate concura la capitolul furmusete , strazi , hotelel ,distractie , aer curat cu nici o alta tara europeana.

    Am calatorit in majoritatea tarilor din UE , aerul e mult mai curat acolo fata de poluarea din Bucuresti. Muntii au autostrazi , hoteluri, trenuri performante si oameni civilizati , statele nu au nici jumatate din taxele si birocratia din romania.

    Daca vrei sa investsti in turism mergi in germania , elvetia , franta , dar niciodata in romania , caci in romania nu au de ce sa vina turisti.

    - preturile la carne in franta sunt ca la noi , in germania sunt mai mici (carnea e mai ieftina in germania). Benzina e la fel la ei ca si la noi. De ce ar veni cineva din UE sa stea in Romania , cand costurile sunt mai mari ca la el acasa ?

    - daca tu ai azi bani si cumperi un teren , depinzi in viitor de faptul ca vor exista sau nu oameni care vor si au si bani sa ti-l cumepre. De ce ziceti ca e o investitie ? Mie mi se par bani blocati.

    - terenul agricol in Olanda e mai scump ca in Romania , dar asta datorita digurilor si lipsei de pamant la ei. De ce nu ziceti ca in Polonia , Italia , Franta , hectarul de teren agricol neirigat are pret comparabil cu cel de azi la noi. De ce nu ziceti asta ? De ce ziceti ca va creste ? Pai daca ar creste pretul terenului agricol la romani , inseamna ca ar costa aici mai mult ca in Franta , cum sa fie posibil asa ceva ?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anonim> asta spuneam si eu, investitiile in terenuri agricole sunt pentru cei cu capital mare. Totusi:

      1. Nu iti trebuie tractoare sa cultivi 1 ha, 5 ha, 50 ha, le poti inchiria. Taranul cum crezi ca isi cultiva palma de pamant din spatele casei, isi cumpara tractor?

      Nu ai nevoie de o vaca ca sa bei o cana de lapte.

      Productia o vinzi la societati specializate (tip Semrom), nu ai nevoie de siloz propriu etc etc etc

      2. Exista o categorie de straini, expati, care traiesc in Romania, au joburi in Romania, pozitii de management in multinationale. Ei sunt o piata, au si ei familii, copii, vor casa la padure la Snagov, tocmai pentru ca in oras e poluare cum spui si tu.

      Din motivul asta vin strainii sa locuiasca in Romania, sunt trimisi cu jobul, e vorba de expatii din companiile straine.

      3. E normal ca daca cumperi ceva, depinzi de un potential cumparator in momentul in care vrei sa vinzi. Asta e valabil pentru orice, masini, nasturi sau zarzavaturi.

      Dar eu vand in mod curent terenuri, loturi de teren rezidentiale in jurul Bucurestiului, nu vad care e problema. Intradevar, imobiliarele sunt mai putin lichide decat alte active, dar asta o stie toata lumea, nu e ceva nou.

      Adica, tu ce preferi:

      -un activ lichid la care castigi 3% pe an (depozite in dolari), dar poti sa il vinzi oricand

      -un activ mai putin lichid (un teren), la care castigi 20% pe an, iar perioada medie de vanzare dupa ce il pui pe piata este 6-9 luni?

      Ei, daca tu preferi 3%, altii prefera 20%, chiar daca stau cu el pe piata 6 luni sau chiar si 1 an.

      4. Nu eu zic ca e pretul mai mic in Romania la terenuri agricole, sunt extrem de multe materiale pe subiectul asta, e plin internetul, da si tu o cautare si o gasesti puzderie.

      In Romania, preturile la terenuri agricole sunt printre cele mai mici din Europa, iar faptul ca strainii cumpara in draci in continuare e o dovada vie a acestui fapt.

      Ștergere
    2. Anonimule, spuneai ca pretul terenului agricol e mai ieftin in Franta decat in Ro, studiaza aici preturile in Franta si alte tari versus Romania:

      http://www.zf.ro/zf-news/romania-are-cele-mai-ieftine-terenuri-agricole-din-uniunea-europeana-9656952

      Ștergere
  9. Popescu, aia de pe blogul lui Tavan Fals au inceput sa dea din colt in colt, ca i-a prins devalorizarea cu lei si euro. Zici ca e blog de speculatii financiare acolo, maxime, minime, cotatii, cand sa cumperi cand sa vinzi.

    Incet incet or sa ajunga la vorba ta, ca esti mai bine protejat daca ai un imobil luat ieftin si care genereaza o chirie ceva si nu stand cu banii prin banci asteptand si sperand ca incep bancile sa scoata oamenii afara din case si sa le vanda lor la jumate de pret in executari siluite.

    Aia se bucura ca nebunii ca pica Grecia, ca pica Romania, UE, ca bancile or sa dea faliment toate in Romania si atunci ce sa vezi, apar toti tulumbacii aia de pe blog de la Tavan Fals si or sa cumpere garsoniere la 5000 euro.

    Iti dai seama ce gasca de tembeli frustrati sunt aia daca ei se bucura daca oamenii vor fi dati afara din case?

    http://tavanulfals.wordpress.com/2012/05/15/escrocii-au-talent/#comments

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Andrei, moartea regelui bucuria nebunilor, in cazul asta: moartea Greciei, bucuria nebunilor.

      Cei de pe blogul respectiv nu prea au bani de investit in imobile stai linistit, nu pentru ei era sfaturile mele. Aia trebuie sa mai pedaleze sa mai stranga bani ca sa inteleaga ce scriu eu pe aici.

      Cand ai capital in cont incepi sa gandesti altfel decat atunci cand esti cu buzunarul gol. Si cand spun capital nu ma refer la cateva mii de euro..

      Ștergere
    2. Tavanul fals a amagit oamenii ca or sa ajunga apartamentele si garsonierele 10.000 euro. Acum cand euro a luat-o in sus, nu mai recunoaste, zice ca el nu a afirmat asa ceva niciodata. Ca fac 500 euro pe metru.

      Ma rog, ori 500 euro pe metru, ori 10.000 euro, care e diferenta, ca daca ajunge euro 4,5 sau 5 lei, ce luai atunci cu un pret, acum trebuie sa suporti si devalorizarea leului. Deci ce au scazut preturile la imobile se recupereaza la devalorizare, si romanul tot de fraier ramane.

      Ștergere
    3. Andrei: treaba cu preturile imobilelor sta asa: criza le ieftineste, devalorizarea le scumpeste!

      Pai devalorizarea de cine e creata, nu tot de criza ? Ba da!

      Deci, din nou, preturile imobilelor: criza le ieftineste si tot criza le scumpeste la loc.

      Of bat-o vina de criza, greu mai e de inteles cum se manifesta. Cand ziceam si noi ca gata, a dat norocul peste noi si luam totul la ieftineala, s-a dus norocul nostru..

      Ștergere
  10. E cineva pregatit pentru iesirea Greciei din UE? Nu, nici macar grecii. Si nimeni nu cred ca stie care vor fi efectele cu adevarat.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Andrei, un aspect pe care grecii nu il iau in calcul este faptul ca, daca ei ne trag clapa acum, Europa, si toata lumea care va fi afectata, nu ii vor uita niciodata.

      UE s-a purtat admirabil cu Grecia ai putea spune, le-a sters datoriile, ii finanteaza, dar nu pentru ca ii place, ci pentru ca a fost santajata de posibilele repercursiuni.

      DAR, odata ce Grecia o ia pe drumul sau, o sa fie pe cont propriu. Iar cand o sa aiba nevoie de ceva, o i sa inchida usa in nas.

      Asa i s-a intamplat bancii de investitii Bear Sterns, care a fost lasata sa se duca pe copca in 2008, desi putea sa fie salvata. Ce s-a intamplat, cu mai mult ani in urma, avusese loc un bail-out, adica au pis toti bani mana de la mana sa salveze nu stiu ce banca DAR Bear Sterns a refuzat sa participe. Oamenii au tinut minte, si cand au fost la inghesuiala, nu a vrut nimeni sa ii ajute.

      Cam asa se va intampla si cu Grecia.

      Eu cel putin nu o sa mai calc in Grecia, ca turist, in urmatorii 20 de ani. Nu neaparat ca razbunare ci pentru ca am avut experiente extrem de neplacute ref la calitate versus pret. Mi s-a vandut ceva si cand am ajuns acolo am gasit niste hoteluri obosite, doar date cu var.

      GRECIA, NU TE VOM UITA NICIODATA!

      Ștergere
  11. Popescu, cum m-ai sfatui sa investesc 110.000 EUR ?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Specky, articolul de mai sus nu te-a ajutat deloc?

      Nici un medicament nu e valabil pentru toti pacientii.

      Felul cum investesti 100k nu e general valabil, depinde foarte mult de situatia ta personala, daca ai si credite, daca ai venituri sau astia sunt totii banii din care trebuie sa mai si traiesti (deci intrebarea care se pune este daca ai nevoie de cash pe termen scurt sau poti bloca parte din bani sau total pe termen lung?).

      Numai tu stii raspunsul la intrebarile astea si poti pune toata informatia cap la cap pentru a lua o decizie. Daca nu, da-mi mai multe informatii si o sa incerc sa fiu mai concret.

      Pana atunci insa, cuvantul de ordine este diversificarea: in cat mai multe banci (evita-le pe cele grecesti), ceva si la ciorap (sau si caseta de valori), in cat mai multe monede, in per urmatoare e la risc leul si euro, deci daca ai toti banii DOAR in monedele astea poti sa incepi sa iti pui semne de intrebare..

      Ștergere
    2. Specky, vrei formula magica?

      Ștergere
  12. Suntem la mana grecilor. Macar ei isi decid singuri viitorul, dar viitorul meu sa fie decis de un grec lenes?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa asteptam, sa nu ne grabim. S-ar putea sa decida..bine

      Ștergere
  13. http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/romania-tara-cu-cele-mai-ieftine-terenuri-agricole-din-europa-preturile-inca-mai-scad-171396.html

    asta apropo de preturi terenuri agricole...

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La suprafete comasate nu cred ca o sa scada pretul. Suprafetele comasate au un mic avantaj: pot fi exploatate, cultivate etc.

      Ai cea mai vaga idee ce profitabilitate se poate obtinte la cultivarea unui teren agricol?

      Ștergere
  14. de ce nu munceste nimeni pamintul romanesc ??????????

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. - pentru ca romanii nu au bani de investitii
      - pentru ca Media arata romanilor viata vestica, pe care nu au avut-o pana acum
      - pentru ca a munci pamantul inseamna cu adevarat "a munci" si e mai usor sa muncesti altceva
      - pentru ca in Romania se fura mult si orice ai cultiva, risti sa fii furat
      - pentru ca nu exista o piata de desfacere. se munceste dar cui se vinde ?
      - pentru ca nu sunt bani sa procesam ceea ce producem, ca sa avem si profit
      - pentru ca a munci pamantul nu e profitabil daca nu ai banii de investitii serioase

      Ștergere
  15. 1. vedeti ca strainii (persoane juridice) au liber la achizitionat teren inca din 2007!
    2.din 2014 pot cumpara si persoanele fizice straine, dar sa nu credeti ca vine Johan sa cumpere 2ha, el a venit in 2007, a infiintat o firma mixta si a cumparat DEJA cat teren a dorit. Asa ca anul 2014 nu va aduce o explozie a pretului terenului agricol. Despre pirloagele de langa orase, cu "potential rezidential", ramane sa sperati mult si bine! Si sa platiti impozite din ce in ce mai mari, sperand ca va veni un prost sa dea pe 500 mp contravaloarea a 200.000 mp teren agricol (20 ha), adica 20.000 euro. mai ales ca din 90 s-au construit sute de mii de locuinte iar populatia a scazut cu 3 milioane de suflete.
    3.la sursa (adica la tara) inca se gaseste teren cu 1000 euro. nu va mai luati dupa aberatiile de pe net, gen vand 2 ha, vreau 6000euro.
    4.investitia in terenul agricol este buna, obtii o arenda care depaseste dobanda bancara, iar pretul terenului are loc de crestere. dar nu visati ca se dubleaza in 2014. insa e posibil in 10 ani, ceea ce este ok (bine, nu pt romanii care viseaza la tunuri)

    RăspundeţiȘtergere
  16. Sfatul meu este sa nu cumparati mai multe terenuri, case, etc daca nu aveti nevoie. Eu unul am facut acest lucru si am pierdut 48% din valoarea investita in imobiliare si sunt fericit ca am pierdut numai atat. pedioada de achizitie a fost in 2010 si a fost in vanzare la numai 2 luni dupa achizitie cu acelasi pret si am scazut treptat in 3 ani pana a fost un fraier mai mare ca mine care a cumparat si si el la randul lui o sa isi ia teapa dar asa e la noi. nu vreau sa intru in detalii la aceasta poveste urata. Vreau decat sa spun ca partea de imobiliare rezidentiale, terenuri, etc in special in Bucuresti nu are cum sa mai creasca preturile, eu unul nu as mai lua in viata mea case, terenuri, decat strictul necesar care deja il am. si apropoo lasati strainii sa cumpere terenuri agricole ca sa fie muncite si sa aduca profit romaniei si locuri de munca, nu mai fiti atata de avari, voi sunteti invidiosi pe altii ca sunt mai destepti si stiu sa faca bani. asa e romanul prefera sa arunce la gunoi o paine intarita decat sa o dea la unul care chiar are nevoie sa manance.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca tu ai cumparat un imobil si te asteptai ca in 2 luni sa il vinzi in profit insemna ca nu ai inteles ce inseamna imobiliare, mai alea imobiliare in perioada asta.

      Deci nu piata era gresita, ci tu ai actionat eronat. Citeste Strategia mea de investii, e valabila si acum

      http://blogulluipopescu.blogspot.ro/2012/01/strategie-de-investitii-imobiliare.html

      Ștergere